Ağrılı Cinsel İlişki

İlişkide Ağrı cinsel ilişki esnasındaki ağrıyı ifade eder ve kadınlarda görülen bir sorundur. Toplumumuzda çok sık görülen bir problemdir ve genellikle de tedaviye başvurulmadan, çözümsüz kalarak hem sağlığı hem de ilişki kalitesini etkileyen bir tablodur. Cinsel ilişkide ağrı probleminin tedavisi mümkündür. Vajinusmusla karıştırmamak gerekir. Çünkü vajinusmusta ağrı olacak kaygısı ile ilişki yaşanamaz.

Cinsel ilişkiden hemen öncesi, ilişki sırasında veya sonrasında görülen ağrılı cinsel ilişkiye tıbbi olarak ‘Disparoni’ denir. Her iki cins için ağrılı cinsel ilişki söz konusu olabilir. Ama en sık kadınlarda görülür. Yaklaşık olarak dört kadından üçü yaşamlarının bir döneminde ağrılı ilişki bildirmiştir. En sık çiftler arası problem olan ve perimenopoz/menopoz dönemindeki kadınlarda görülür. Bazıları için geçici bazıları için ise daha uzun süreli bir sorundur.

Disparoni ağrısının, sıklığı, şekli ve hissedildiği yerler farklılık gösterir. Kadınlarda ağrı vulva, vajen girişi, vajen, alt karın, bel, rahim, mesane veya makatda hissedebilir.

Ağrı disparoninin sebebine göre cinsel ilişkiden hemen önce, ilişki sırasında veya sonrasında ortaya çıkabilir. Ağrı geçici, kalıcı veya tekrarlayan nitelikte olabilir. Tıbbi terim olarak ağrılı cinsel ilişkiyi ifade eden disparoni birçok sebebe bağlı olabilir. Bu sebeplerden bazıları:

• Genital bölge enfeksiyonları, Bartholin absesi, genital uçuk veya siğiller.
  • Kızlık zarı veya vajinada doğumsal anatomik darlıklar.
  • Vulvar vestibulit sendromu.
  • Doğum sonrası yırtık veya vajinal bölgede geçirilen cerrahi operasyona ait dokuların kötü iyileşmesi.
  • Menopoz döneminde östrojen hormon eksikliğine bağlı vajinal kuruluk ve atrofi.
  • Genital bölgede sarkmalar
  • Kullanılan prezervatif, kayganlaştırıcıya karşı gelişen alerjik reaksiyon.
  • Endometriozis (çikolata kisti) hastalığına veya pelviste  geçirilen ameliyatlara bağlı gelişen yapışıklıklar.
  • Genital bölge ve pelvik organlara ait tümöral yapılar.
  • Cinsel birlikteliğe tam hazır olmadan ilişkiye girmek: Yeterince ıslaklık oluşmadan yaşanan ilişkilerde iritasyon  olacaktır.
  • Makat ve bağırsak hastalıkları: Anal fissür, fistül, hemoroid, kronik inflamatuar bağırsak hastalıkları veya kabızlık.
  • Psikolojik sorunlar, cinselliğe ait kötü tecrübeler, cinsel yaşamla ilgili mitler, vajinismus.

Ağrılı cinsel ilişki yaşıyorsanız mutlaka bir doktora başvurmalısınız. Ağrılı cinsel ilişki tedavisi nedene odaklı yaklaşım şeklindedir.

Cinsel ilişki sırasında ağrı oluşturacak nedenlerin saptanması ve ortadan kaldırması sorunu çözmeye yardımcı olacaktır. Sebep belirlendikten sonra, nedene yönelik uygun tedaviler, cerrahi, medikal veya cinsel terapiler planlanabilir.