Cinsel İsteksizlik

Cinsel isteksizlik veya cinsel istek azalığı, cinsel düşünce ve fantezilerin, cinsel birleşme ve orgazma ulaşma sıklığının azlığı ya da yokluğu, cinsel bir etkinliği başlatma, katılma ya da yanıt verebilme isteğinin yetersizliği olarak tanımlanır.

Kadın cinsel işlev bozuklukları, cinsel istek azlığı, uyarılma yetersizliği, orgazm sorunları ve ağrılı cinsel ilişki olmak üzere 4 ana kategoride ele alınır. Bu sorunlara biraz yakından bakalım;

Cinsel istek azlığı ergenlikten itibaren var olabileceği gibi (birincil),normal bir cinsel yaşam döneminden sonra da ortaya çıkabilir (ikincil cinsel istek azlığı). Birincil cinsel istek azlığında neden hemen tamamen psikolojiktir, tedavisi uzun süreli terapilerle olabilmektedir. İkincil cinsel istek azlığına yol açan faktörler hem fiziksel hem psikolojik olabilir. Fiziksel faktörlerin başında hamilelik, emzirme ve menopoz gibi hormon değişimlerinin olduğu hayatın özel dönemleri gelmektedir. Diyabet, kalp-damar hastalıkları gibi tüm bedeni etkileyen kronik hastalıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar da cinsel istek azlığına yol açabilir. Depresyon, anksiyete, stres, olumsuz beden imgesi gibi psikolojik faktörlerin yanı sıra, cinsellikle ilgili olumsuz algılar, yanlış bilgiler, duygusal ilişkide yaşanan sorunlar, monoton cinsel yaşam, iş hayatındaki sıkıntılar ve yoğun çalışma ortamı, yorgunluk, çocukların bakımı gibi yaşam tarzıyla ilgili faktörler de cinsel isteğin azalmasında rol oynayabilir.

Kadınlarda yaşın ilerlemesi ile birlikte östrojen seviyesinde azalma meydana gelir. Östrojen seviyesindeki azalmayı takiben vajen bölgesine olan kan akımında da bir azalma meydana gelebilir, bu durum kuruluk ve yanma şikayetine sebep olur. Kuruluk ve atrofiye bağlı ağrı olması, kadınlarda ağrı duyma endişesi nedeniyle cinsel isteksizlik sebeplerinden birini oluşturur. Doğal hormonal kremler kuruluk ve yanma hissini azaltır.

Cinsel isteksizlik tedavisi çoğu zaman terapilerle yapılır. Ancak muayenede belirlenen bir sebep varsa tedavi edilir, kullanılan ilaçlar değerlendirilir. Cinsel isteksizlik bir kadının hayatında çok olumsuz sonuçlar doğurur. Bağışıklık sistemini, ruhsal dengesini, bedensel sağlığını orgazm olabilen kadın daha iyi korur. Orgazm seratonin hormonunu artırarak melankolik hali, depresyonu azaltır. Bir çift arasındaki ilişkinin kalitesi ikili ilişkilerine de yansıyacaktır, bu yüzden cinsel yaşamda problem yaşanıyorsa tedavi olunmalıdır.

Normalde cinsellik kadınlara hem bedensel hem de zihinsel büyük bir rahatlama getiren, gevşeme ile sonuçlanan bir doruk deneyimidir. Cinsellikte oluşan orgazm kadınların psikolojik ve fizyolojik sağlıkları için gereklidir.

Kadın anatomisi aslında erkeğe kıyasla çok daha kolay uyarılmaya yönelik bir yapıya sahiptir. Genital bölgedeki yapılar ve vajendeki bazı noktalar birçok sinir üzerinden orgazmı tetikleyebilir.

CİNSEL UYARIM EVRELERİ:

• Heyecanlanma
  • Plato
  • Orgazm ( Orgazm çeşitleri ise; klitoral orgazm, vajinal orgazm, artarda orgazm, bileşke orgazm, status orgazm, uzatılmış-genişletilmiş tantrik orgazm)
  • Çözülme

Ancak kadın psikolojik yapı ve beynin kendi koyduğu sınırlar, ketler ve sınırlamalar ile haz almamayı öğrenebilir. Sinirlerden gelen uyarılara beyin cevap vermeyebilir. Cinsel isteksizlik veya ağrı duyma gibi karşıt belirtiler ortaya çıkabilir. Maalesef bizim toplumumuzda kadınların neredeyse %70-80’i orgazm olamama, boşalamama sorunu yaşamaktadır.

Bu durumun tedavisinde cinsel terapiler yapılarak kadına tekrar cinsellikten zevk alma öğretilir. Geçmişte yaşadığı sorunların çözümlenmesi, bilgi eksikliği ve yanlış bildiklerinin doğrularla değiştirilmesi, eşiyle yaşadığı sorunların değerlendirilmesi, kişiye bedeni tanıması ve özgüven kazandırılması gibi kadına ve çifte özgü, ihtiyaca yönelik terapiler yapılır.

Terapi dışında ya da terapinin gücünü artırmak adına G noktası büyütme işlemi (G Spot augmentation) uygulanabilir. Bu işlem kadınlarda cinsel hazzı artıran G noktasını 2-4 kat büyütmeye yarar. Özellikle uyarılması zamanla azalan kadınlarda  G noktası büyütme işlemi  zevk almayı artırmak, orgazmı ve kadının boşalmasını kolaylaştırmak için yapılmaktadır. Bu işlem orgazm aşısı olarak bilinmektedir. Ayrıca g noktası, klitoris, vajen girişi, vajen üst duvarı gibi bölgelere uyarılmayı artırmak için PRP yapılır. Prp kişinin kendi kanının santrifüj ile plateletten zengin plasmasının cilt altına yapılmasıdır. Prp ile uyarılabilirlik artar ve vajinal kuruluk azalır, ıslanma artar.

Kadınlarda cinsel hazzı sağlayan G noktası dışında vajina girişi, rahim ağzı ve klitoris  cinsel tatmin ve orgazmı sağlayan diğer bölgelerdir. Kadınlarda cinsel hazzı artırmak için ayrıca genital dolgu, vajina daraltma ve klitoris estetiği gibi operasyonlar  da yapılmaktadır.

Cinsel isteksizlik tedavisinde ana nokta nedene yönelik yaklaşmaktır. Her tedavi her hastada aynı sonucu vermez. Kimi hastada terapi ön planda olması gerekirken, kimi hastada dolgu, Prp, cerrahi işlemler yapılmalıdır.