Doğum, Epidural Doğum ve Sezeryan

Epidural, bir anestezi biçimi. Merkezi sinir sistemine acıyı ileten boşluklara epidural alanlar deniyor ve bu alan bloke edildiğinde acı da hissedilemiyor. İşte bu şekilde merkezi sinir sistemine etki eden işleme epidural anestezi deniyor. Epidural anestezi, pek çok ameliyat öncesinde uygulanıyor ama doğum ile epeyce özdeşleşti.

Epidural doğum, anne adayının ağrısız bir şekilde ya da ağrısı azaltılarak yapılan bir doğum yöntemidir. Yapılan modern uygulama ile anne adayının bel bölgesine özel bir iğne yapılarak omuriliğe takılan katater aracılığı ile anestezi verilir. Bu uygulama ile anne adayının belden aşağı kısmı uyuşturulur. Modern doğum yöntemlerinden olan epidural doğum sayesinde anne adayı sancı ve buna benzer ağrıları hissetmez. Epidural doğum, ağrısız normal doğum şeklinde yapılabileceği gibi doğum esnasında gelişen durumlara göre sezaryen doğumda anestezi şekli olarak da uygulanabilir. Bu durumda kataterden uygulanan ilacın konsantrasyonu artırılır.

Epidural Doğum "ağrısız doğum", ‘’prenses doğum’’  adıyla bilinen yöntem; doğum eyleminde veya sezaryen operasyonunda ağrı hissini ortadan kaldırmak için kullanılan özel bir bölgesel anestezi yöntemi haline gelmiştir. Genel anesteziden farkı anne adayının işlem esnasında uyanık olması ve etrafında olup bitenleri tümüyle algılamasıdır. Normal doğum için en çok tercih edilen, en etkili, en güvenli ve en sık kullanılan yöntem Epidural "ağrısız doğum" tekniğidir.

Sezeryana direk karar verilen hastalarda ise en sık tercih edilen anestezi şekli spinal anestezidir. Epidural anestezi gibi özel ince bir iğne ile belden yapılır, kateter takılmaz, sadece ilaç verilerek göğüsten aşağısı uyuşturulur. 3-4 saat boyunca dokunmalar farkedilir ama ağrı hissedilemez. Böylece kişi sezaryen sırasında bebeğini görür, dokunur, sonrasında uyuşukluk hissi bir süre daha devam ettiğinden ağrı hemen başlamadığından bebeği ile ilgilenir, sonrasında ise ağrı kesicilerle hastaya destek olunur.