Myom

Günümüzde en sık rastlanılan kadın hastalıklarından biri olan miyomlar, rahmin kas tabakasından kaynaklanan selim tümörlerdir. Miyomlar ergenlik-genç erişkinlik döneminde nadiren ortaya çıkıyor; 30 ila 40 yaş arasındaki kadınlarda daha çok görülmektedir. Genel olarak hormonel durumlardan etkilendiği bilinen miyomlar, menopoz sonrası dönemde küçülme eğiliminde olmakla beraber, menopoz sonrası büyüyen myomların habis (kötü huylu) dönüşüm açısından takibe alınması gerekebiliyor. Neyin sebep olduğu bilinmemekle birlikte miyomların 1000’de 1 ‘inde habisleşme (kanserleşme) olasılığı bulunabiliyor.

Myom rahim kasından gelişen ve rahimde en sık görülen iyi huylu kitledir. Yaygın olarak 'ur' şeklinde adlandırılsalar da bir kanser çeşidi değildir. Kadınların çoğu hayatlarının herhangi bir döneminde myoma sahip olabilir. Myomları olan pek çok kadın bundan haberdar değildir, çünkü bu yumrular küçük kalabilirler, belirti veya sorun oluşturmayabilirler. Ancak bazı kadınlarda myomlar büyüklük, sayı ve rahim duvarındaki yerleşim yerlerinden göre farklı şikayetler yaratabilirler.

Myom Çeşitleri Ve Belirtileri

En çok kanamaya neden olan myom rahim iç duvarına yerleşen myomdur. Ayrıca gebelik kesesinin anne rahmine yerleşimini bozması nedeni ile gebelik problemlerine ve düşüğe neden olabilmektedir. Rahimin duvarının içinde yerleşen myomlarda da adet kanamaları artabilir ve adetler ağrılı bir hal alabilir. Ek olarak sık idrara çıkma, kabızlık, kanamanın fazla olmasına bağlı kansızlık ve kansızlığa bağlı vücut değişiklikleri görülebilir. Rahim duvarının dışında yerleşim gösteren myomun  kanama üzerine etkisi yoktur. Ancak çevre organlara bası şikayetlerine ( kabızlık ve sık idrara çıkma)  neden olabilmektedir. Çok büyük bir myom karnın şişmesine sebeb olabilir. Rahimden dışarı yani vajene doğmuş myom ise hem kanamaya neden olabilmesi, hem ilişki sırasında ağrı ve kanama yapabilmesi ve enfekte olabilmesi açısından diğer yerleşim yerlerinden farklıdır. Bu nedenle saptanır saptanmaz alınmalıdır.

Kimlerde Myom Görülür?

Myom bazı ırklarda ve ailelerde daha sık görülür. Myomların büyümesi üreme hormonları olan östrojen ve progesteron ile paralellik gösterdiği için, menopozdan sonra bu hormonlar azalınca myomların boyutlarında küçülme izlenir ve görülme sıklığı da azalır. İlk adet yaşı erken olan kadınlarda ve hiç doğum yapmamış kadınlarda myoma daha sık rastlanır. Obezlerde, D vitamini eksikliği olanlarda ve  alkol tüketimi fazla olanlarda myom sıklığı artmaktadır. Yapılan çalışmalarda hormon içeren preperatlar olan standart doz doğum kontrol hapı kullanan hastalarda myom sıklığında bir artış izlenmemektedir.

Tedavi

Myomun tipine, yerleşimine, hastanın şikayetine, çocuk isteğine göre tedavi yaklaşımı değişir. Hızlı büyümeyen, ciddi kanamalara sebep olmayan küçük myomlar yerleşim yerine göre takip edilebilir. Myomun tam bir ilaç tedavisi yoktur ama kanama yapıyor ise progesteron hormonu içeren haplar, hormonlu spiraller kullanılabilir. Ancak büyük, ciddi şikayet oluşturan myomlarda cerrahi planlanır.