Polikistik Overde Fonksiyonel Tıp Yaklaşımı

Polikistik Over Sendromuna Fonksiyonel Tıp Bakışıyla Tedavi

Polikistik Over Sendromu kadınlar arasında çok yaygın bir estrojen baskınlığı hastalığıdır. Bazı aylar yumurtlama olmaması, bazı aylar ise geç yumurta atılımı olur. Bu durum da hormon dengesizliği ile beraberdir.

Hastalar hayatlarının birçok döneminde yüksek estrojen artışına neden olacak bir çok nedene maruz kalmıştır. Polikistik over sendromunda hastalığın asıl nedeni, insülin direncine bağlı olarak gelişen bir sendromdur. İnsüllin direncine bağlı vücuttaki androjenler, aromatizasyonla sürekli östrojenlere dönüşür. İnsülin seviyesi arttıkça karaciğerden, hormonları kendisine bağlı olarak dolaştıran SHBG nin sentezini azaltır ve böylece testosteron ve estrojen serbest kalarak açığa çıkar.

Testosteron artışına bağlı olarak:

•  sivilcelenme
  • tüylenme
  • saç dökülmesi
  • kilo dağılımında değişiklik gibi erkeklik hormonu artışına bağlı yakınmalar yaşanır.

Estrojen artışına bağlı olarak:

• anksiyete
  • ödem
  • kilo alma
  • şişkinlik
  • göğüslerde fibrokistik hastalıklar
  • adet düzensizliği ve adet görememe gibi pek çok sıkıntılar yaşarlar.

Ayrıca Overin içindeki İnsülin direncine bağlı Yumurta oluşturamamak ve çatlatamamak nedeniyle gebelik elde edememe gibi sorunlar yaşarlar.

Tedavide;

Polikistik overli kadınlara tedavi olarak doğal hormonla denge sağlanmayıp, sentetik hormon içeren doğum kontrol hapları vererek adet gördürmek, hastalığın nedenlerini tedavi etmez, ayrıca estrojen yükünü artırmaktadır.

Tedavide en önemli mesele, nedenlerine yoğunlaşmak olmalıdır. Yumurtalıktaki insülin direnci ile mücadele edilmelidir. Vücuttaki estojen ve testosteron artışlarını kontrol altına almak gerekmektedir. Fazla estrojen azaltılmalı ve testesteron yani erkeklik hormonlarının etkileri antiandrojenler  ile önlenmelidir. Mutlaka beslenme planı oluşturulmalıdır. Karbohidrat içeren ürünler, gluten ve süt gibi ürünler hasta değerlendirilip, azaltılmalı ya da  kesilmelidir. Egzersiz planı yapılmalı, vücuttaki yağ ve kas dengesi kas lehine oluşturulmalıdır. Hastaya bütünsel yaklaşıp psikolojik destek ihtiyacı gözlemlenmeli, meditasyon, nefes terrapisi, hipnoterapi açısından ıuygın bir planlama gerektiğinde yapılmalıdır.

Kronik bir hastalık olduğundan sabırla ilerlendiğinde çözüm mümkündür.