Vajinal Akıntı

Vajinal akıntı genellikle her kadında görülen normal ve düzenli bir durumdur. Bununla birlikte, enfeksiyona bağlı götürebilen bazı akıntı tipleri vardır. Anormal akıntının rengi sarı, gri veya yeşil olabilir. Akıntı bazı enfeksiyonlarda koyu kıvamda, köpüklü ya da kötü kokulu olabilir. Mantar kaynaklı veya bakteriyel enfeksiyonlar genellikle anormal akıntıya neden olur. Olağan dışı görünen, yanma, kaşıntı ya da kötü kokan herhangi bir akıntı fark edildiğinde yapılacak en doğru şey bir sağlık kuruluşuna başvurmaktır.

Vajinal Enfeksiyon Belirtileri

Vajinal enfeksiyon belirtileri arasında en önemlisi koyu yeşil, sarı ve balık kokusuna benzer bir akıntı ya da sarı, gri, kötü kokulu, köpüklü akıntı tipleri yer alır. Bir bakteriyel ya da paraziter enfeksiyon olabileceğini düşündürür. Mantar enfeksiyonunda ise beyaz, süt kesiği akıntı, kaşıntı, genital bölgede yanma, yaygın vakalarda ise idrar yanması görülür.

Eğer akıntının rengi ve kokusu belirgin bir hal aldıysa enfeksiyondan şüphelenebilirsiniz. Bütün enfeksiyonlarda olduğu gibi vajinal enfeksiyon tedavisinde geç kalırsanız bazı sorunlarla karşılaşabilirsiniz.

Doğum kontrol hapları, geniş spektrumlu antibiyotikler, vajinit, klamidya, şeker gibi hastalıklar, maya enfeksiyonları ve hatta bazen rahim ağzı kanseri kötü bir vajinal akıntıya yol açabilir. Bu yüzden tedavi ve inceleme için hemen doktora başvurmanız tavsiye ediliyor. Özellikle rahim ağzı kanserinde erken tedavi büyük bir önem taşıyor. Maya enfeksiyonları ya da klamidya ve bel soğukluğu gibi rahatsızlıkların geç tedavi edilmesi de daha ciddi hastalıklara ve üreme fonksiyonlarında geri dönüşü olmayan problemlere yol açabilir.

Vajinal Akıntı Çeşitleri

Vajinal akıntı çeşitleri hakkında bilgi edinmek akıntının nasıl, ne renk, ne zaman başlayan bir rahatsızlık olduğu, enfeksiyon şeklini anlamanıza katkı sunar. Beyaz, şeffaf, açık sarı, kokusuz, kaşıntısız, yanma yapmayan akıntı normaldir. Yumurtlama dönemine yakın bir tarihte görülen beyaz yumurta akı gibi sünen akıntı normal karşılanır. Ama akıntının rengi ve koyuluğu süt kesiği gibi bir kıvam almışsa bir mantar enfeksiyonu belirtisi olabilir.

Akıntı akışkan ve de berraksa bu durum da her zaman özellikle de egzersiz sonrasında ve çok ayakta kalınca artıyor ise normal karşılanır. Yine normal olarak kabul edilen bir başka akıntı ise berrak ve mukus kıvamındaki akıntıdır. Bu da daha çok yumurtlama döneminde olduğunuzu yani hamile kalma riskinizin yüksek olduğunu gösterir. Kahverengi veya kanlı bir akıntı regl kanamasına yakın bir dönemde bunun öncesi ve sonrasında bazen olur. Yumurtlama zamanında da bazen bir iki gün süren lekelenme olabilir, hormonal nedenlerle olduğundan muayenede başka sıkıntı yoksa normaldir.

Bazen regl sonrası ara ara böyle bir akıntının gelmesi de normal karşılanır. Ama bu durum çok sık yaşanıyor ve abartılı bir şekilde oluyorsa doktora görünmeniz gerekebilir. Ayrıca hamileliğinizin ilk dönemlerinde kanlı bir akıntı gelirse düşük riski ya da yerleşme kanaması olabilir. Cinsel ilişkiden kısa bir süre sonra gelmişse hamilelik, vajinal kuruluk, rahim ağzı enfeksiyonları gibi sebeplerden olabilir.

Vajinal Enfeksiyonlardan Korunmak

Vajinal enfeksiyon varsa tedavi edilip smear testi de rahim ağzı kontrolü açısından yapılır. Sık tekrarlayan ya da tanı net konulamayan hastalarda kültür testi de yapılır. Vajinal doğal ortam bozulduğu için probiyotik desteği sık tekrarı engellemek için faydalıdır. Pamuklu iç çamaşırı kullanmak, genital bölgenin nemli kalmasını engellemek için sık iç çamaşırı ya da tayt kullanmamak, prebiyotik içerikli besinlerden zengin beslenmek, karbonhidratı azaltmak, kilo vermek, zorunlu olmadıkça antibiyotik kullanmamak gereklidir. Doğum kontrol hapı kullanılıyor ise ya başka yönteme geçmek ya da östrojen içeriği daha düşük hapları kullanmak faydalı olabilir.