Vulvar Hastalıklar

Vulvar distrofiler, genital bölgede kaşıntı ile seyreden deri hastalıklarının genel adıdır. Dış genital bölgede, deride görülen tüm cilt hastalıkları görülebilmektedir. Bu bölgede görülen hastalıkların ana semptomu kaşıntı olup geçmeyen kaşıntı durumlarında mutlaka biopsi ile değerlendirilmesi gereklidir.

Vulvar Hastalıklar
Vulvar hastalıklarla ilgili yakınmalar kaşıntı, ağrı, iritasyon, yanma hissi veya çeşitli görünümlerde olabilen lezyonları içerir. Bu semptom ve yakınmalar enfeksiyöz etkenlere, dermatolojik hastalıklara veya neoplastik yada neoplastik olmayan durumlara bağlı olarak oluşmuş olabilir. Genel olarak vulva lezyonlarının büyük bir kısmı premalign (kanser öncüsü) değildir.

Vulvanın değerlendirilmesinde en önde gelen yöntem inspeksiyondur (gözlem) ve iyi ışıklandırılmış bir ortamda yapılmalıdır. Palpasyon (elle muayene) da bazan önemli bulgular verebilir. Vulva sitolojisi ise pek yararlı olduğu düşünülmeyen bir yöntem olduğundan sık kullanılmamaktadır. Bunların yanında kolposkopik muayene vulvar lezyonların tanısında ayrı bir yer tutmaktadır.

Ayrıca birçok bakteri de vulvit (vulva enfeksiyonu) oluşturur. Vulvit her yaşta olabilir. Dış genital organlarda yanma, kaşıntı vardır. Dış genital organlar kızarmış ve şişmiştir. Ödemlidir. Dokunma ile ağrılıdır. Yürürken ve idrar yaparken şikayetler artar.

Bartholin Kist veya Apsesi

Bartholin bezleri cinsel ilişki sırasında vajinal ıslaklığı sağlar ve cinsel ilişkiyi kolaylaştırır. Vajina girişinde sağlı, sollu iki tarafta olur. Bazı durumlarda bartholin bezlerinin kanalları tıkanır ve içindeki sıvıyı boşaltamaz hale gelir. Bezlerin içi sıvıyla dolar ve kiste sebep olur. Kist varsa ağrıdan ziyade şişlik, baskı hissi olur. Bu kist enfekte olup ve apse oluşturabilir. Apseleştiğinde ağrı gittikçe artar ve o bölgede ısı artışı, kızarıklık olur. Apse büyüdükçe bacağa vuran ağrı olur. Tedavide kist veya apsenin boşaltılması, alınması, antibiyotik tedavisi, oturma banyoları hastanın şikayetine göre planlanır.

Vulvar vestibulit sendromu

Vulva genital bölgeye dışarıdan bakınca görülen kısımdır. Vestibulum ise dış genital ve vajinayı birbirine bağlayan kızlık zarı ve çevre dokusuna verilen isimdir. Vulvar vestibulit ise bu bölgenin çoğunlukla sebebi tam olarak belli olmayan inflamasyonun ismidir. Vulvar vestibulitte ağrı keskin ve daha lokaldir ve kadınların cinsel yaşamını oldukça olumsuz etkileyen tıbbi sorundur. Hastalar genellikle;

• Yanma,
  • Batma,
  • Ağrılı cinsel ilişki,
  • İlişkide batma acı,
  • Vajinal kuruluk gibi şikayetlerle doktor doktor dolaşırlar.

" Yaraya tuz basıyormuş" gibi ifadesi vulvar vestibulit için tipiktir. Bu şikayetler kadında cinsel işlev bozukluğu, cinsel ilişkiye hiç girememe yada ilişkiden kaçınma gibi davranışlara neden olur. Vulvar vestibulit sendromu sebepleri arasında  çoğunlukla kronik ve tedavi edilmemiş vajinal enfeksiyonlar, şiddetli ve doğal olmayan vajinal akıntılar, kronik irritan maddeler, genital bölgeye uygulanan jeller, kremler, şampuanlar, parfümler, v.s vestibulumda yangıya neden olabilmektedir. Tedavide;

Saptanan enfeksiyonların tedavisi, yangının azaltılması için steroid kremler, Prp, hyaluronik asit dolgular, lazer tedavileri uygulanır. Fayda görmeyen hastalarda ise o bölgenin cerrahi olarak çıkarılması yani Vestibulektomi operasyonu planlanır.