Yumurtalık Kisti

Yumurtalık kisti ( folikül kisti), kadınlarda oldukça sık karşılaşılan problemlerdir ve basit kist, folikül kisti olarak da adlandırılır. Genellikle hormonal düzendeki bozulmalar sonucunda ortaya çıkan bu kistler, içi sıvı, jelimsi bir madde ile dolu yapılardır. Büyük çoğunluğu iyi huylu olmakla beraber, bazı yumurtalık kistlerinin kanserleşme ihtimali bulunduğu için, yumurtalık kistlerinin mutlaka kontrol altında tutulması ve gerekli tedavilerin uygulanması önerilir. Yumurtalık kistleri düzensiz adet döngüsü, ara kanamalar, şiddetli adet sancısı, karında ağrı ve şişlik gibi birçok şikayetlere  yol açabilir. Gerekli görüldüğü durumlarda, cerrahi müdahale de yumurtalık kisti tedavisinde başvurulan bir yöntemdir. Tedavi yöntemine karar verilirken, kistin boyutu ve hastada yol açtığı semptomlar göz önünde bulundurulur. Yumurtalık kistleri; folikül kisti dışında çikolata kisti, dermoid kist, seröz kist, müsinöz kist, malign kistler gibi farklı türleri de vardır. Kistin tipine ve şikayetlere göre tedavi yöntemi değişmektedir.

Yumurtalıkta Folikül Kistleri Neden Olur?

Yumurtalık kistleri, genellikle hormonal düzendeki bozulmalar nedeniyle ortaya çıkar. Yumurtalıkların içerisinde, folikül ismi verilen kesecikler bulunur. Yumurta hücresini içerisinde barındıran bu kesecikler, belirli bir olgunluğa eriştiğinde çatlayarak yumurtayı açığa çıkartırlar. Ancak bu yumurtlama döngüsü, vücuttaki oldukça hassas hormonal düzene bağlı olarak gerçekleşir. Hormonal düzendeki bozulmalar, foliküllerin gerekli olgunluğa ulaşamamasına ve çatlayarak yumurtayı bırakamamasına neden olabilir. Bu durumda, çatlayamayan foliküller, zamanla kistleşerek over kisti olarak da bilinen, yumurtalık kistlerine sebep olur. Yumurtalıklarda bu şekilde kistlerin ortaya çıkması, hormonal dengenin daha da bozulmasına yol açar. Bunun sonucunda, yumurtlama sürecinin sağlıklı bir şekilde ilerlemesi gittikçe güçleşir ve tedaviye başvurmak gerekir.

Folikül Kisti Tedavisi Nasıl Yapılır?

Yumurtalık kisti tedavisi, hastada görülen semptomlara bağlı olarak belirlenen bir süreçtir. Herhangi bir belirti ve rahatsızlığa yol açmayan kistlerde, düzenli kontrolle kistin gözlem altında tutulması yeterli olabilir. Ancak hastada adet düzensizliği gibi belirtiler açığa çıktığında, tedavi yöntemlerine başvurmak gerekir.

Yumurtalık kisti tedavisinde, hormonal dengeyi tekrardan sağlamaya yönelik ilaçla tedavi, en sık başvurulan yöntemdir. Genellikle doğal hormonlardan yararlanılan bu yöntemde, adet döngüsünün düzene girmesi sağlanır. Hormonal dengenin tekrardan kurulmasıyla, yumurtalıklarda görülen kistlerin zamanla küçülüp, yok olmaları beklenir.

Büyük boyutlu veya düzenli takipte sürekli büyüme eğilimi gösterdiği tespit edilen kistlerde ise cerrahi müdahaleye başvurmak gerekebilir. 8-10 cm boyutuna ulaşmış, hastalarda şiddetli ağrılara yol açan kistler, ameliyatla alınabilir.